Activities

Events

Intercultural Education Today: Teaching Literature and Other Media – International Workshop

The international workshop organized by MIS deals with teaching literature and other media in Intercultural Education. It explores in how far intercultural education can exploit this subversive dimension of aesthetic media and make use of literature and other arts to foster more precise and critical reflections on the foundations of social cohesion and on the mobility, diversity and potential ambivalence of cultural elements and structures.

The workshop took place on 10‐12 December 2018 at the University of Luxembourg in Belval.

Screening of “Crossed Gazes – Identités Narratives”

© Wim Wenders – The Salt of the Earth

“L’exilé ne peut ignorer la scission avant/après, fragmentation structurante pour sa personnalité… Pas d’expérience exilique sans passage de frontière, effectué ou futur, et mémoire de ce passage. Tout exil, néanmoins, est un exil intérieur dans la mesure où son expérience, avant de toucher le corps déplacé, imprime la marque physique de la déchirure, d’une exclusion vécue d’abord dans l’intériorité, une conscience avant une condition.… A ce titre l’exiliance est d’abord l’expérience des frontières intérieures : le sujet intègre ce qu’il doit (dé)passer, découvre de nouvelles configurations du monde, les apprend, les traduit, les transforme.” (Alexis Nouss, La condition de l’exilé, 2015)

MIS Symposium 2017 – Multilingualism as Migration

The fourth Key Area MIS symposium discusses multilingualism as cross-border movement. Texts and the historical and cultural contexts to which they refer are examined as settings for interaction between various linguistic processes.
The symposium will take place on 3-4 July 2017 and is aimed at scholars in literature, linguistic, social sciences and cultural studies.
Rainier Grutman (University of Ottawa) and Sandra Vlasta (Johannes Gutenberg Universität Mainz) are invited as keynote speakers.